Programy lojalnościowe

W ciągu ostatnich lat zmieniło się w dużym stopniu w Polsce podejście do klienta. Nie ma znaczenia to, czego klienci oczekują, są traktowani o wiele lepiej. Przedsiębiorstwa czują się w obowiązku dbać o swoich klientów, bo konkurencja w każdej branży sprawia, że osoba niezadowolona z towaru czy usługi jakiejś firmy zwyczajnie więcej nie zdecyduje się na współpracę.

Przez to o wiele bardziej istotny jest marketing relacji >>hiperłącze<< By klienci wracali

Za tym pojęciem kryje się mnóstwo czynników, ale wszystkie mają taki sam cel – zatrzymanie klienta i przekonanie go do kolejnego skorzystania z usług firmy albo zakupu jakiegoś produktu. W międzynarodowych korporacjach są nawet osobne działy zajmujące się tylko tą dziedziną.

Zakupy przez internet

Autor: iStock
Źródło: iStock

Działania są zróżnicowane. Wszelkiego typu karty stałego klienta, zniżki przy kolejnym zakupie czy ciekawe programy lojalnościowe. Wszytko to robi się po to żeby przekonać klienta do ponownego podjęcia współpracy. Najczęściej spotykamy karty służące zbieraniu punktów, choćby na stacjach benzynowych, w sklepach odzieżowych czy w restauracjach. Zwykle są to znane sieciówki. Spotkać też można karty, na których zbieramy kolejne pieczątki. Po uzbieraniu konkretnej ich liczby dostajemy prezent lub nie płacimy za usługę. Takiego typu rozwiązanie można spotkać na przykład w salonach kosmetycznych.

Najważniejsza jest jakość

banknoty

Autor: Ervins Strauhmanis
Źródło: http://www.flickr.com

Oczywiście same programy lojalnościowe >>tutaj<< nie pozwolą na osiągnięcie zamierzonych efektów. Wyłącznie, jeśli usługa albo produkt są na wysokim poziomie, mamy szansę na powodzenie takiego typu przedsięwzięć. Gdy firma niewłaściwie traktuje swoich klientów lub oferuje towary złej jakości, żaden program lojalnościowy nie spowoduje powrotu klientów albo zwiększenia sprzedaży. Trzeba mieć to w pamięci.

Klienci dziś są zdecydowanie bardziej wymagający niż kilkanaście czy parędziesiąt lat temu. W obecnych czasach znają swoje prawa i egzekwują je. Coraz więcej ludzi już nie ma obaw przed reklamowaniem produktów czy usług, przed domaganiem się zwrotu pieniędzy i naprawienia usterek. Należy zdawać sobie sprawę, że dobrze traktowany klient wróci. Gdy otrzymuje usługę czy towar wysokiej jakości – poleca je innym, a to najlepsza reklama.